Regulamin Zespołu Terminologii Informatycznej Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN
§ 1
Zespół Terminologii Informatycznej, zwany w dalszej części regulaminu Zespołem, jest organem Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, dalej nazywanej Radą.
§ 2
Zespół zakresem swej działalności obejmuje wszelkie sprawy związane z terminologią informatyczną, a w szczególności zajmuje się związkami pomiędzy terminami polskimi i ich anglojęzycznymi odpowiednikami.
Do zadań Zespołu należy przede wszystkim:
1) analiza i ocena stanu aktualnie używanej polskiej terminologii informatycznej,
2) proponowanie polskich terminów informatycznych,
3) propagowanie poprawnej polskiej terminologii informatycznej,
4) troska o poprawne i precyzyjne posługiwanie się terminologią informatyczną i doskonalenie sprawności w tym zakresie,
5) sporządzanie dla Rady opinii na temat różnego typu wypowiedzi oraz wyjaśnianie wątpliwości dotyczących używania terminologii informatycznej,
6) pełnienie funkcji pośrednika między Radą a instytucjami naukowymi, wydawniczymi oraz stowarzyszeniami w sprawach dotyczących terminologii informatycznej.
§ 3
W skład Zespołu wchodzą osoby kompetentne w zakresie używania terminologii informatycznej, zarówno należące, jak i nienależące do Rady.
Liczba osób spoza Rady nie może przekroczyć 25.
Przewodniczącego Zespołu powołuje Prezydium PAN na wniosek Rady.
Członków Zespołu powołuje Prezydium Rady na wniosek przewodniczącego Zespołu. Powołanie składu osobowego Zespołu następuje na okres czteroletniej kadencji Rady. Kadencja członków Zespołu rozpoczyna się od dnia jego pierwszego zebrania. Po upływie kadencji do czasu powołania nowego składu Zespół działa w składzie dotychczasowym.
W czasie kadencji istnieje możliwość dokonywania zmian w składzie osobowym Zespołu.
§ 4
W skład zarządu Zespołu wchodzą:
1) przewodniczący,
2) zastępca przewodniczącego,
3) sekretarz.
Zastępcę przewodniczącego i sekretarza, wybranych na pierwszym zebraniu Zespołu zwykłą większością głosów, powołuje Prezydium Rady.
§ 5
Zebrania Zespołu zwołuje jego przewodniczący lub — w wyjątkowych sytuacjach — wiceprzewodniczący.
Zebrania Zespołu odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż dwa razy w roku.
W zebraniach Zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zapraszane spoza jego składu.
Dopuszcza się uczestnictwo w zebraniach Zespołu przy użyciu komunikatorów dostępnych dla wszystkich jego członków.
Dla każdej nowej propozycji terminu informatycznego do przedyskutowania i ustalenia polskiego odpowiednika, Przewodniczący Rady, po konsultacji z Zespołem, powołuje Członka Sprawozdawcę terminu informatycznego, który przygotowuje dokumentację oraz porządkuje argumenty z dyskusji w Zespole, przygotowując ją do głosowania. Rozstrzygnięcie Rady w sprawie każdego terminu informatycznego powinno nastąpić w okresie 3 miesięcy od chwili formalnego pojawienia się takiej sprawy w gestii Rady.
W sprawach wymagających uzgodnienia przez cały Zespół dopuszcza się głosowanie drogą mailową. Decyzja w sprawie poddanej pod głosowanie jest podejmowana większością kwalifikowaną — co najmniej 50% głosów plus jeden głos ZA przy liczbie ważnych oddanych głosów równej lub większej od 50% składu Zespołu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego. Czas na udzielenie odpowiedzi wynosi siedem dni kalendarzowych. W szczególnych sytuacjach przewodniczący może ustalić inny czas na udzielenie odpowiedzi.
§ 6
Koszty funkcjonowania Zespołu pokrywa Rada w miarę posiadanych środków i istniejących możliwości.
§ 7
Regulamin Zespołu zatwierdza przewodniczący Rady. Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
§ 8
Siedzibą Zespołu jest Warszawa.
Adres do korespondencji:
Zespół Terminologii Informatycznej Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN
ul. Nowy Świat 72
00-330 Warszawa