Cykl stanowi już ponad trzyletnią tradycję Zespołu Języka Polskiego poza Granicami Kraju. W ciągu trzech ostatnich lat opracowano logotyp Zespołu oraz cyklu o wielojęzyczności (dzięki środkom PAN otrzymanym w 2022 roku w ramach finansowania zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę). Wydano również monografię naukową zbierającą referaty wygłoszone podczas spotkań Zespołu w prestiżowym wydawnictwie UNIVERSITAS w Krakowie pt. „Wielojęzyczność jako wyzwanie społeczne, kulturowe i edukacyjne” pod red. Anny Żurek (2023).
Tematyka wielojęzyczności postrzeganej jako wyzwanie we współczesnym wielokulturowym świecie jest wciąż aktualna. W roku 2024 dotychczas wyłącznie zdalne spotkania przyjmą formę mieszaną (stacjonarno-zdalną) i będą dotykać przede wszystkim kwestii edukacyjnych związanych z coraz liczniejszą obecnością uczniów z doświadczeniem migracyjnym (w tym uchodźczym) w polskiej szkole oraz polityki językowej w Polsce i na świecie.
W planowanych prelekcjach wezmą udział członkowie Zespołu Języka Polskiego poza Granicami Kraju (reprezentanci znaczących ośrodków akademickich w Polsce) oraz zaproszeni polscy i zagraniczni badacze oraz wyróżniający się studenci i doktoranci, zainteresowani poruszaną tematyką. Uzupełnieniem spotkań będą warsztaty metodyczne kierowane dla uczących języka polskiego poza granicami kraju, dlatego też przewiduje się uczestnictwo osób bezpośrednio zaangażowanych proces kształcenia językowo-kulturowego w ośrodkach polonijnych na świecie (np. dyrektorów szkół polonijnych, nauczycieli etc.).
Zaproszeni prelegenci i eksperci z Polski i zagranicy będą poruszać różne aspekty wielojęzyczności, zaprezentują metodologiczne podstawy prowadzonych przez siebie badań oraz praktyczne działania w zakresie wspierania wielojęzyczności i rozwijania polityki językowej w Polsce i na świecie. Podczas spotkań będzie mowa m.in. o języku polskim jako ojczystym i odziedziczonym w ujęciu komparatywnym, języku edukacji szkolnej oraz o międzynarodowych projektach edukacyjnych podejmowanych we współpracy polskich glottodydaktyków z zagranicznymi nauczycielami polonijnymi.
I spotkanie „Język odziedziczony a stan polskości na obczyźnie (w świetle wyników badań)”
II spotkanie „Praca z uczniem polonijnym w różnym wieku i na różnym poziomie zaawansowania językowego”
III spotkanie „Mistrzowskie Warsztaty Glottodydaktyczne: wczoraj – dziś – jutro”
IV spotkanie „Dobre praktyki: język polski jako język odziedziczony w Niemczech”