Działalność Zespołu rozpoczęła się we wrześniu 2012 roku. Wtedy opracowano dokument określający najważniejsze kierunki działalności Zespołu. W dużym stopniu jest to kontynuacja inicjatyw podejmowanych przez dotychczasową Komisę Dydaktyczną. Główne kierunki tej aktywności wyznaczają postanowienia Ustawy o języku polskim, a w szczególności jej Rozdział I, art. 3. oraz Rozdział III.
Za najważniejsze na bieżącą kadencję Rady Języka Polskiego uznano trzy zagadnienia:
1. Miejsce nauki języka ojczystego i nauki o języku w całym systemie polskiej edukacji (aż do kształcenia na poziomie akademickim włącznie);
2. Postępujący proces deprecjacji polszczyzny w szkole i poza nią;
3. Recenzowanie językowe podręczników szkolnych oraz recenzowanie merytoryczno-dydaktyczne podręczników do przedmiotu język polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na dobór rzeczoznawców.
Na najbliższy czas zaproponowano następujące działania:
1. Wnikliwe przyjrzenie się pracom nad przygotowaniem i wdrażaniem zmodernizowanej wersji egzaminu maturalnego z języka polskiego.
2. Sprawdzenie funkcjonowania nowych zasad językowego recenzowania podręczników szkolnych. Na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej stosowny zespół, w skład którego wchodzą przede wszystkim członkowie dotychczasowej Komisji dydaktycznej, opracował nowy arkusz takiej recenzji oraz szczegółowe kryteria oceny poprawności językowej, komunikatywności, stosowności stylowej itp. podręczników szkolnych. Obecnie konieczne jest zweryfikowanie konsekwencji stosowania tych kryteriów.
3. Nawiązanie współpracy z instytucjami odpowiadającymi za polską oświatę: z Ministerstwem Edukacji Narodowej (zwłaszcza z Departamentem Programów i Podręczników, z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji), z Instytutem Badań Edukacyjnych MEN oraz z Centralną Komisją Egzaminacyjną.
4. Stała współpraca z innymi Zespołami Rady Języka Polskiego, zwłaszcza z Zespołem Języka Polskiego poza Granicami Kraju i Zespołem Onomastyczno-Ortograficznym.