Posiedzenie było poświęcone omówieniu „Sprawozdania o stanie ochrony języka polskiego za lata 2005-2006”, które Rada Języka Polskiego, wypełniając swój ustawowy obowiązek, przekazała Sejmowi i Senatowi RP. Radę Języka Polskiego reprezentowała jej sekretarz, dr Katarzyna Kłosińska.
Podniesienie poziomu polszczyzny nowo powstających podręczników szkolnych
Zarówno dr K. Kłosińska, jak i członkowie KKiŚP uznali za konieczne zapobieganie sytuacji, w której podręczniki szkolne byłyby napisane niekomunikatywnym i niepoprawnym językiem. W tym celu postanowiono zwrócić się do sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, by także zapoznała się ze „Sprawozdaniem o stanie ochrony języka polskiego za lata 2005-2006” i wraz z Komisją Kultury i Środków Przekazu i Radą Języka Polskiego przedstawiła MEN-owi propozycje zmian w sposobie recenzowania podręczników lub poprosiła MEN o weryfikację listy rzeczoznawców.
Ponieważ w dyskusji posłowie nie tylko zwracali uwagę na to, że poprawy wymaga polszczyzna podręczników szkolnych, lecz także narzekali na język nauczycieli, pos. I. Śledzińska-Katarasińska zaproponowała, by KKiŚP wspólnie z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży zorganizowała sesję naukową poświęconą językowi w szkole. Dr K. Kłosińska w imieniu RJP wyraziła gotowość do współpracy merytorycznej przy takim przedsięwzięciu.
Zmiana art. 8 ust. 2 i 3 Ustawy o języku polskim, uchylonych przez Trybunał Konstytucyjny
Pos. E. Kruk wyraziła konieczność przygotowania nowych przepisów art. 8, które by zastąpiły ust. 2 i 3, uchylone przez Trybunał Konstytucyjny. Także i w tej sprawie KKiŚP będzie współpracować z Radą Języka Polskiego.
Działalność RJP, służąca podnoszeniu świadomości językowej Polaków
Pos. I. Śledzińska-Katarasińska zwróciła się do przedstawicielki RJP z pytaniem, czy działania podjęte w Roku Języka Polskiego, zmierzające do podniesienia świadomości językowej Polaków, są kontynuowane. Sekretarz Rady wyjaśniła, że Rada zawsze współpracuje z instytucjami i organizacjami, które proszą ją o merytoryczne wsparcie działań zmierzających do popularyzacji wiedzy o języku polskim; niektóre takie przedsięwzięcia są prowadzone od roku 2006.
Polszczyzna w różnych obszarach życia, szczególnie w mediach masowych
Posłowie ubolewali nad polszczyzną w mediach masowych, w szkole oraz w parlamencie. Zastanawiano się, w jaki sposób można poprawić poziom językowy dziennikarzy. Pos. I. Śledzińska-Katarasińska zaproponowała, by podjąć inicjatywę zmierzającą do przywrócenia w mediach publicznych obowiązku zdawania praktycznego egzaminu z języka polskiego, czyli tzw. karty mikrofonowej i karty ekranowej. Dr K. Kłosińska uznała to przedsięwzięcie za ważne i cenne i zadeklarowała współpracę RJP przy jego realizacji. Pos. I. Śledzińska-Katarasińska uznała także, że warto zorganizować w Sejmie konferencję dotyczącą języka w mediach masowych. Także i przy tym przedsięwzięciu Rada podejmie współpracę z Sejmem. Dr K. Kłosińska poinformowała, że język w mediach jest przedmiotem nieustannego zainteresowania Rady Języka Polskiego – w 1999 r. RJP poświęciła mu III Forum Kultury Słowa, a niedawno powstała w Radzie Komisja Języka w Mediach, kierowana przez senator K. Bochenek.
Na koniec przewodnicząca Komisji Kultury i Środków Przekazu poinformowała, że KKiŚP przyjęła „Sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego za lata 2005-2006” i przedstawi wyniki dyskusji nad nim na posiedzeniu plenarnym Sejmu.
Dr K. Kłosińska podziękowała członkom KKiŚP za zainteresowanie sprawami językowymi oraz zaprosiła ich na XXVII posiedzenie plenarne Rady, na którym ma się odbyć m.in. dyskusja dotycząca uczynienia działań Rady skuteczniejszymi.
Notatkę sporządziła dr Katarzyna Kłosińska