Polskie Wydawnictwo Muzyczne poprosiło o opinię w sprawie zapisu tytułów dzieł muzycznych;
(…) Zwracamy się z uprzejmą prośbą o rozważenie możliwości skorygowania obowiązującej obecnie zasady pisowni tytułów utworów muzycznych. Istotnym powodem, który skłania nas do złożenia postulatu zmiany, jest trwający już wiele lat rozdźwięk pomiędzy przyjętą w „Słowniku ortograficznym PWN” (SD) normą a środowiskowym uzusem. W SO pod numerem [73] 18.16 znajdujemy regułę wraz z przykładami: „W tytułach utworów muzycznych wyraz, który jest nazwą gatunkową utworu, piszemy małą literą: symfonia Pastoralna, nokturn Es-dur, sonatina a-moll, IX symfonia Beethovena, sonata Księżycowa”. Uzus natomiast jest inny. Użycie wielkiej litery w nazwie gatunkowej wskazuje na jej kluczową, identyfikującą rolę. Uznajemy ją bowiem za istotny człon nazwy własnej, chociaż jest on oczywiście zarazem określeniem gatunku. W połączeniu z innymi elementami wychodzi on jednak poza rolę apelatywu i tworzy nazwę — tytuł: Symfonia „Pastoralna" [właściwie: Symfonia pastoralna — tytuł oryginalny], Nokturn Es-dur, Sonatina a-moll, IX Symfonia Beethovena, Sonata „Księżycowa" [tytuł zwyczajowy, nie pochodzi od twórcy, dodany później].
Odpowiedzi udzieliła dr hab. Danuta Krzyżyk:
Kwestia zapisu wielkich liter w tytułach dzieł muzycznych była przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Zespołu Ortograficzno-Onomastycznego, które odbyło się 9 grudnia 2019 roku. Członkowie Zespołu Ortograficzno-Onomastycznego uznali, że ewentualne zmiany w obowiązujących regułach pisowni wielką i małą literą wymagają dodatkowych analiz, a zapis tytułów dzieł muzycznych to tylko jeden z wielu problemów, który należy rozstrzygnąć. Zespół Ortograficzno-Onomastyczny będzie kontynuował prace nad wspomnianymi regułami ortograficznymi na swoich kolejnych posiedzeniach. O wynikach prac poinformujemy Panią Redaktor. Jednocześnie członkowie Zespołu wyrazili opinię, że redaktorzy i korektorzy, opracowując teksty specjalistyczne, mogą brać pod uwagę kryterium uzualne.
listopad 2020 r.