E. Awramiuk: Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku. Białystok 2006.
E. Awramiuk: O pożytkach płynących z wiedzy o historii ortografii. „Białostockie Archiwum Językowe” 2007, nr 7, s. 47–54.
W. Gawdzik: Ortografia i gramatyka na wesoło. Warszawa 1990.
A. Hącia, B. Pędzich: Język polski. 365 ćwiczeń z pisowni i wymowy. Ortografia, interpunkcja, wymowa. Warszawa 2007.
K. Jędrzejczak: Dydaktyczne ujęcie zasad polskiej ortografii. „Polonistyka” 1985, nr 3, s. 471–482.
G. Kapica: Dziecko w świecie języka pisanego. W: (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie. T. I: Kształcenie języka ojczystego dziecka. Red. M. T. Michalewska, M. Kisiel. Kraków 2002, s. 41–50.
D. Krzyżyk: Uczeń w krainie ortografii. W: D. Bula, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec: Dziecko w świecie języka. Kraków 2004, s. 203–269.
D. Krzyżyk: Ćwiczenia ortograficzne dla obcokrajowców – różne typy dyktand. W: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. A. Achtelik i J. Tambor. Katowice 2007, s. 62–70.
D. Krzyżyk: O różnych typach dyktand. W: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T. 19. Red. H. Synowiec. Katowice 2007, s. 129–143.
D. Krzyżyk: Żeby Jan umiał – szkolna kariera ortografii. „Język Polski w Gimnazjum” 2008/2009, nr 4, s. 33–53.
D. Krzyżyk: O (nie)obecności interpunkcji w szkole. „Poradnik Językowy” 2016, nr 4, s. 31–42.
D. Krzyżyk, H. Synowiec: Wokół tekstów dyktand – refleksje dydaktyczne. W: „Studia Pragmalingwistyczne 5”: Mowa i język w perspektywie dydaktycznej, logopedycznej i rozwojowej. Red. J. Porayski-Pomsta. Warszawa 2008, s. 57–67.
D. Krzyżyk, H. Synowiec: O (nie)obecności ortografii w podręcznikach szkolnych. W: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. Tom 3. Red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska. Kraków 2014, s. 93–104.
D. Krzyżyk, H. Synowiec: Sposoby popularyzowania poprawnej pisowni na przykładzie „Księgi ortografii Lamelii Szczęśliwej” Joanny Krzyżanek. W: Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży – małe formy narracyjne. Red. B. Olszewska, O. Pajączkowski. Opole 2017, s. 279–300.
W. Lubaś: Polska pisownia w Internecie, prestiż oficjalnej ortografii i jej nauczanie. W: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. Pod red. H. Synowiec. T. 18. Katowice 2005, s. 96–108.
D. Piper: Współczesna polska ortografia w szkole (na przykładzie gimnazjum). Olsztyn 2003.
J. Podracki: Zabawa z interpunkcją. Zeszyt ćwiczeń do „Słowniczka interpunkcyjnego”. Warszawa 2000.
E. Polański: Dydaktyka ortografii i interpunkcji. Warszawa 1995.
E. Polański: Zabawa z ortografią. Ćwiczenia do „Słownika ortograficznego dla najmłodszych”, cz. I i II, Warszawa 1998.
E. Polański: Dydaktyka ortografii a komputer i Internet. W: „Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”. T. 2. Pod red. M. Jędrychowskiej, D. Łazarskiej, E. Mikoś. Kraków 2010, s. 72–87.
E. Polański, E. Dereń, A. Rychlik: Ortografia i interpunkcja w nauczaniu szkolnym i samokształceniu. Kraków 2011.
E. Polański, A. Jakubowicz, F. Dyka: Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Łódź 1996.
E. Polański, M. Szopa: Podręcznik polskiej interpunkcji. Kielce 2004.
E. Polański, A. Rychlik: Ortografia i interpunkcja w szkole: praktyczne kompendium nie tylko dla nauczycieli. Łódź 2006.
E. Polański, A. Rychlik: Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym. Mysłowice 2006.
R. Starz: Odchylenia od norm ortograficznych w wypracowaniach uczniów w wieku 10–14 lat. Kielce 2000.
R. Starz: Zróżnicowanie błędów ortograficznych uczniów szkoły podstawowej na przykładzie klas 4. i 8. W: Zagadnienia komunikacji językowej dzieci i młodzieży. Materiały ogólnopolskiej konferencji: „Zróżnicowanie języka dzieci i młodzieży z uwzględnieniem czynników środowiskowych, kulturowych, regionalnych i etnicznych”, Warszawa 21–22 października 1991 r. Red. J. Porayski-Pomsta. Warszawa 1991, s. 193–200.
H. Synowiec: Gwara a ortografia uczniów. W: W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu. Katowice 2002, s. 276–280.
A. Tanajewska, C. Mach, L. Styn, D. Bigott: Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1–3. Gdańsk 2013.
A. Tanajewska, C. Mach, L. Styn, D. Bigott: Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 4–6. Gdańsk 2015.
P. Turek: Błędy fonetyczne czy ortograficzne. Polscy internauci a ich problemy z polszczyzną. W: Współczesne aspekty badań nad językiem polskim. Teoria i praktyka. Red. M. Maciołek. Katowice 2018, s. 236–253.
Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Pod red. A. Mikołajczuk i J. Puzyniny. Warszawa 2004.