8 lutego 2023 r. przewodnicząca Rady Języka Polskiego, prof. Katarzyna Kłosińska, uczestniczyła w posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu Sejmu RP, w czasie którego omówiła przedstawione Sejmowi przez Radę „Sprawozdanie o stanie języka polskiego za lata 2018–2019. Status języka polskiego w nauce” przygotowane przez zespół w składzie: prof. Agnieszka Choduń, prof. Danuta Krzyżyk, prof. Renata Przybylska, prof. Mariusz Rutkowski, prof. Helena Synowiec, pod kierownictwem prof. prof. Krzyżyk i Synowiec.
Sprawozdanie spotkało się z dużym zainteresowaniem posłanek i posłów, którzy uznali przeprowadzone przez Radę badania za bardzo istotne. Choć bowiem oczywiste jest, że umiędzynarodowienie nauki wymaga posługiwania się językiem angielskim w dyskursie naukowym, to jednak niepokojące jest zjawisko marginalizacji polszczyzny w obiegu naukowym. Jak wskazano w raporcie, kwestia obecności (lub jej braku) języka ojczystego w tekstach naukowych jest istotna z kilku powodów. Język, który podąża za rozwojem nauki, ma szansę wykształcić wiele swoistych systemów pojęciowych, a co za tym idzie – jest w stanie oddać bogactwo zjawisk świata. Taki język – język o wysokiej wydolności pojęciowej – cieszy się prestiżem swych użytkowników, mają oni bowiem przekonanie, że skoro najbardziej wyrafinowane treści da się wyrazić w języku ojczystym, to nie jest on gorszy od innych języków, a na pewno nie jest gorszy niż globalny język nauki (którym obecnie jest angielski). I wreszcie, język taki dobrze służy społeczeństwu – stanowi bowiem bazę dla języka używanego w obiegu zewnętrznym (na linii: specjalista – niespecjalista), pozwala na utrzymanie „drożności komunikacyjnej” między badaczami a społeczeństwem, daje dostęp do osiągnięć wynikających z badań naukowych, utrwalonych i przechowywanych najczęściej w postaci danych językowych. Jedynie istnienie takich drożnych kanałów komunikacyjnych zapewnia bowiem powszechność i szeroką użyteczność wiedzy naukowej, a jednocześnie chroni naukę przed nadmierną hermetycznością i odcięciem od innych elementów kultury, w efekcie zaś przed uwiądem.
Komisja przyjęła raport przez aklamację, a także zdecydowała o wystosowaniu do ministra edukacji i nauki postulatów, których realizacja miałaby doprowadzić do wzmocnienia roli polszczyzny w nauce. Treść postulatów zostanie skonsultowana z Radą Języka Polskiego.
Transmisję z posiedzenia można prześledzić TU.