W listopadzie 2023 roku nakładem wydawnictw Polskiej Akademii Nauk ukazała się publikacja „Język podręczników szkolnych w kontekście ich funkcji dydaktycznych” autorstwa prof. Danuty Krzyżyk (przewodniczącej Zespołu Dydaktycznego RJP) oraz prof. Heleny Synowiec (członkini Zespołu Dydaktycznego RJP). Książka jest podzielona na siedem części, zawierających analizę językowej warstwy podręczników szkolnych pod kątem m.in.: budowy tytułów podręczników szkolnych, poziomu zrozumiałości tekstów, sposobów konstruowania pytań i poleceń w podręcznikach, problemu dialogowości w książkach dla ucznia oraz poprawności językowo-stylistycznej, ortograficznej i interpunkcyjnej. Praca jest wynikiem wieloletnich badań Autorek nad podręcznikami szkolnymi, w tym analiz opracowanych w ramach „Sprawozdań o stanie ochrony języka polskiego” dla Rady Języka Polskiego (za lata 2005–2007 i 2008–2009), Zespołu Dydaktycznego RJP i Komisji Polskiej Akademii Umiejętności do Oceny Podręczników Szkolnych. Publikacja ma skłonić do refleksji nad językiem i stylem podręczników te instytucje, które są odpowiedzialne za poziom materiałów edukacyjnych, a także podnieść świadomość dydaktyczną i językową autorów, redaktorów podręczników i nauczycieli. Publikacja jest dostępna TU. |